עשרה טיפים בענייני ים יאכטות וכרישים

ימי השמש החמימים מזמינים אותנו לבחור בפעילות בחיק הטבע ובמיוחד בסביבת המים והים. ישנם מקומות אידאליים לפעילות שכזאת במקום קרוב ונגיש לכולם. בלב המרכז, בלי נסיעות ארוכות ובלי לטלטל את עצמנו למרחקים.

הפלגות הצ‘רטר מאפשרות לקהל הרחב ליהנות משייט ייחודי ומהנה. מדובר בשיט למרחקים קצרים (שייט חופי) ובעונה החמה גם לשייט מיוחד ארוך יותר ליעדים כמו קפריסין, יוון או טורקיה.

להלן עשרה טיפים בענייני ים יאכטות וכרישים שיהפכו את השייט שלכם לחוויה בלתי נשכחת:

א. למי ולאיזו מטרה מתאימות היאכטות המפרשיות? במקור היאכטה המפרשיות משרתת את חובבי הספורט הימי, הן נועדו לשייט תחרותי. במקביל התפתח תחום שייט העינוגים. חובבי הים והשיט מצאו בהן את הכלי המושלם לנופש ימי. ספינה המשמשת כלי תחבורה ימי יעיל, נגיש וקל יחסית לתפעול, שמצוידת באמצעים הדרושים בכדי להכיל ולהלין את נוסעים בה.

ב. מהי הפלגת צ‘רטר? המונח ”צ‘רטר" בלועזית מתייחס להשכרה של כלי שיט או טיס. במרינה בהרצליה ישנם מספר יאכטות מפרשיות לצ‘רטרים, לרוב בבעלות פרטית, המציעות מגוון אפשרויות ייחודיות בתחום השיט. ספינות אלו מגישות שירות בוטיק איכותי לקהל הרחב: השכרת יאכטה עם משיט, הפלגות זוגיות, מסיבות ואירועים- ימי הולדת, ימי נישואין, הצעות נישואין

ג. מה זה סקיפר ומדוע צריך סקיפר? סקיפר או משיט בעברית הוא אדם המוסמך על ידי משרד התחבורה לנהוג או להשיט את כלי השיט. בהפעלת כלי השייט השונים תנאים ותקנות מוגדרות בחוק. להשטת סירה מפרשית מעל ל-7 מטר אורך דרוש רישיון משיט. השטת סירה דורשת מיומנות וידע. לא כל שכן כשמדובר בכלי מסחרי, המשיט נוסעים בשכר. הסקיפר הוא הסמכות על כלי השייט בתוקף החוק והנוסעים חייבים לציית לו. ומעבר לכל, ההיגיון הפשוט אומר שבים חשוב מאוד להישמע להוראותיו למען בטיחות ההפלגה, כי הים הוא יפה ומהנה, אבל טמון בו לא מעט סכנות.

ד. יש כרישים כאן? זאת השאלה הנפוצה ביותר ששואלים המפליגים המזדמנים. התשובה היא כן, יש כאן כרישים. אבל...דורות שלמים גדלו והופחדו על ידי הסרט מלתעות של שפילברג. להרגעת החוששים, מאז ימי המנדט הבריטי לא תועדה שום תקיפה מסכנת חיים של כריש על בני אדם בחופי ישראל הים תיכוניים בכלל...

ה. אפשר לרדת לים? אפשר בהחלט לרדת לים, זה כיף גדול. במידה וזה נעשה בתיאום מראש אפשר גם לשלב גרירת אבוב ואפילו יש המציעים השכרת סאפ בתשלום נוסף. חייבים לסייג זאת בכך שתנאי הסביבה יאפשרו רחצה בטוחה. כפי שכבר צוין, הסמכות והאחריות המוחלטת בנושאי בטיחות הנוסעים ניתנת בידי המשיט. הוא זה שקובע האם התנאים מתאימים. יחד עם זאת ברגע שעזבתם את הסיפון מרצונכם, אין לכם כיסוי ביטוחי. במקרה של נזק, אין לכם שום ערובה, בדיוק כמו ברחצה רגילה בחוף הים.

ו. אפשר להפליג לחו"ל? כמובן שכן. רוב המרינות בישראל פועלות כנמלי כניסה ויציאה מהארץ. כמובן שהדבר כרוך בביקורת דרכונים, אישור בטחוני ותשלום אגרה, בדיוק כמו בנמל התעופה בן גוריון.

הפלגה ממוצעת לקפריסין ביאכטה מפרשית אורכת בין 25-30 שעות, ולנמלי טורקיה או יוון הקרובים זמן ההפלגה הוא בין יומיים לשלושה.

ז. אפשר לאכול ביאכטה? כן. כחלק או כתוספת להפלגה עצמה. בצ‘רטרים רבים נהוג להציע גכיבוד. בהפלגות קצרות עדיף לאכול לפני או אחרי השיט עצמו, כי הים פשוט זז, היאכטה מתנדנדת והמצרכים והכלים יכולים ליפול מהשולחן. כמו בנושאים אחרים כדאי תמיד להתייעץ עם הסקיפר. ישנם אוהבי אקסטרים ויש המבקשים חויה רגועה. על כן עדיף להגדיר מראש מה היא מטרת השיט ולתאם ציפיות כדי שלא נופתע או נתאכזב. מי שהזמין שיט מראש, יצלצל יומיים שלושה לפני המועד על מנת לוודא שתנאי מזג האוויר והים מתאימים לו.

ח. מה הגיל המותר לשיט? כעיקרון השיט מתאים לכולם, ללא הבדלי גיל ומין.

ט. מה בנוגע למחלת ים? "מחלת ים" או "מחלת תנועה", למעשה איננה מחלה. זאת תופעה של רגישות לתנועה היכולה להופיע גם בנסיעה באוטובוס או במטוס. בין 10 ל-20 אחוז מהמפליגים המזדמנים יכולים לחוש סחרחורת, אי נוחות בבטן ועד להקאות במהלך הפלגה, במיוחד בים גלי. מי שיודע שהוא רגיש לזה יכול להיעזר במספר דרכים:

לא לרדת לבטן הספינה משך השיט ולשהות במקום פתוח ומאוורר. למקד מבט לאופק, להשתמש בצמידים נגד מחלת תנועה שקונים בבתי מרקחת או לקחת כדורים במקרים חריפים, במיוחד לפני הפלגות ארוכות. וגם כאן מומלץ להיוועץ במשיט לפני מועד ההפלגה.

י. מה הוא הזמן המתאים ביותר להפלגה? שייט מתאים לכל שעות היום ולכל עונות השנה. אמנם, תנאי השיט צריכים להיות תואמים למטרת השיט לגיל ולנתוני המפליגים. כיום אפשר לקבל תחזית מזג אוויר די אמינה כבר 72 שעות מראש. אם קבענו הפלגה לפני כן, אפשר ומומלץ לצלצל ולברר מול המשיט מה צפוי לגבי תנאי מזג האוויר והים. והיה והתנאים הצפויים לא מתאימים, תמיד נוכל להזיז את האירוע למועד אחר אם דאגנו לכך בזמן.